Fázy stresu

Tak ako väčšina chorôb aj stres prechádza jednotlivými fázami. Ako príde, tak aj zmizne  – to je ten najlepší spôsob. No nie u každého to takto funguje.
Čo je stres?
Odpoveď na túto otázku je jednoduchá – ide o reakciu organizmu na nepriaznivé okolité podmienky – hroziace nebezpečenstvo, ohrozenie života,…. Telo sa hneď ako zaregistruje nebezpečenstvo pripraví. Zmobilizuje všetky sily a energiu a je pripravené na boj o život. Napätie, ktoré pri tom cítime nám pomôže síce prežiť, ale v dnešnej dobe, keď nemusíme o holý život bojovať je táto reakcia zbytočná. Zbytočná, ale predsa sa s ňou stretávame každý deň.

útok

Fázy stresu.

  1. Fáza

V tejto fáze sa organizmus dostane do stavu poplachu. Ide o prirodzenú reakciu. Kortizol a adrenalín nás zaplavia behom okamihu – rýchlejšie než myšlienka. Útoku psa, ktorého sme si na ulici ani poriadne nevšimli sa vyhneme skôr než nad tým začneme rozmýšľať – za to vďačíme práve týmto hormónom.

stres

  1. Fáza

Hneď ako situácia, ktorá stres vyvolala pominie prestane sa produkovať kortizol a adrenalín. Organizmus napráva všetko čo tieto hormóny poškodili a my sa dostávame do pohody. Tento proces trvá asi hodinu, možno viac (v závislosti od množstva stresových látok v tele). Počas tejto doby sme ale stále pod ich vplyvom. Ak všetko prebieha takto je to úplne normálne a prirodzené. Pre naše zdravie to nepredstavuje žiadne riziko.
Problém nastane ak stresová situácia trvá dlhšie, alebo sa v krátkej dobe znova zopakuje. Telo zas, alebo stále produkuje kortizol a adrenalín a my sme v neustálom napätí. Ak si neoddýchneme, ak nedáme organizmu čas zregenerovať sa môže dôjsť k vyčerpaniu.

  1. Fáza

Stav vyčerpania sa dostaví ak sme v druhej fáze dlhý čas. Sme slabí po fyzickej aj psychickej stránke. V tomto stave je ľudský organizmus najnáchylnejší na rozvinutie iných chronických ochorení – vysoký krvný tlak, kardiovaskulárne problémy, infarkt, mŕtvica, prepuknutie depresií, chronickej únavy.

Fázy stresu
3.5 (70%)4